tirsdag 29. september 2015

Jukseliftgardin på 1-2-3

I blogginnlegget "Ny" sofa for en hundrings viste jeg at det er mulig å trikse til både sofatrekk og stoltrekk uten å måtte ty til symaskin. Men da jeg ønsket å lage en liftgardin til kjøkkenvinduet, fant jeg ingen vei utenom symaskina. 

Med et stripete stoff ("Rand") fra IKEA ble det en jukseliftgardin på 1-2-3. Her ser du at jeg har sydd løpegang øverst som jeg har tredd stanga igjennom. Nederst har jeg også en løpegang til ei stang som ligger inne i løpegangen for å gi litt ekstra tyngde. For å få til "liftene", brettet jeg til stoffet slik jeg ville at gardina skulle se ut, og sydde brettene fast. Dette gir ingen mulighet for å justere gardina altså, men det trenger jeg jo heller ikke når den bare skal henge der på visning.


Her ser du hvordan gardina ble.

Jeg lot det være igjen en liten remse med stoff slik at jeg kunne sy et matchende putetrekk til den retro husmorstolen.


Som du ser er stoffet valgt for å passe til den retro veggklokka jeg fant på loftet - og til husmorstolen. Stolen fant jeg på vaskerommet. Jeg husker min farmor hadde en slik rød stol på kjøkkenet, så den bare måtte flyttes til kjøkkenet! Håper du liker den like godt som meg...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar